REDEGJØRELSE FOR ARBEIDET MED ÅPENHETSLOVEN OSLO STREET FOOD AS

1.    INNLEDNING

Lov 18. juni 2021 nr. 99 om virksomheters arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven) trådte i kraft den 1. juli 2022. Lovens formål er å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, og sikre allmenn tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, jf. § 1.

 For Oslo Street Food AS (Oslo Street Food/selskapet) er det viktig å overholde vårt samfunnsansvar etter loven ved å sikre åpenhet og gi informasjon om negative konsekvenser virksomheten, leverandørkjeden og forretningspartnere har på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Oslo Street Food vil sørge for at lovens krav til enhver tid er implementert i virksomhetens retningslinjer og prosedyrer.

  

2.    OM REDEGJØRELSEN

I det følgende vil det redegjøres for selskapets arbeid med åpenhetsloven, herunder risikovurderinger av egen virksomhet, leverandørkjeden og forretningsforbindelser for kalenderåret 2024.

Oslo Street Food er omfattet av åpenhetslovens virkeområde da selskapet utgjør en større virksomhet, jf. § 2 første ledd jf. § 3 første ledd bokstav a.

3.    KORT OM OSLO STREET FOOD

3.1.        Organisering

Oslo Street Food, org.nr. 920 647 960, er organisert som et aksjeselskap. Selskapet inngår i et konsern med totalt fire selskaper.

Selskapets morselskap er Food Court Holding AS, org.nr. 928 071 804. Morselskapet eier 93,067 % av aksjene. For øvrig eier Lawi Holding AS, org.nr. 820 213 432, og Grosvold Boat Production Management AS, org.nr. 918 127 674, hver 3,467 % av aksjene.

Morselskapet eies av Lawi Holding AS og Cgw Holding AS, org.nr. 920 355 943. Lawi Holding AS er heleid av Wilhelm Naustdal Larsen, mens Cgw Holding AS er heleid av Christian Grosvold.

Grosvold Boat Production Management AS er heleid av Frank Grosvold.

Oslo Street Food sitt søsterselskap er Barcode Street Food AS, org.nr. 927 600 219. Søsterselskapet er heleid av Food Court Holding AS.

3.2.        Driftsområde

Oslo Street Food er en mathall med et utvalg av restauranter fra ulike deler av verden. Restaurantene åpner klokken 11.00 mandag til lørdag, og 12:00 på søndager. På ukedager og søndager stenger restaurantene klokken 22.00. På fredager og lørdager holder et utvalg åpent til klokken 03.00. Fra fredag til lørdag drives det nattklubb fra klokken 23.00 til klokken 03.00.

Oslo Street Food driver ikke restaurantene selv, men leier ut lokaler til restaurantene som har egne ansatte. Rutinene omfatter kontroll av at restaurantene har anstendige arbeidsvilkår for sine ansatte.

Oslo Street Food driver selv fire barer i lokalet, herunder både en cocktailbar og en kaffebar. Selskapet tilbyr også uteservering, og står selv for driften av nattklubben.

Gjennom sine restauranter tilbyr selskapet også catering, samt leverer produkter og tjenester som naturlig faller sammen virksomheten for øvrig. Slike tjenester og produkter omfatter blant annet å delta i andre selskaper med lignende virksomhet, kjøp og salg av aksjer, eller på annen måte gjøre seg interessert i andre foretagender.

For øvrig står Oslo Street Food for en mengde arrangementer året rundt. I selskapets faste program inngår blant annet salsakvelder, morgenraven Morning Beat, Klesmarked, ulike DJ-events og andre sesongbaserte arrangementer.

4.    VÅRE RETNINGSLINJER OG RUTINER

Oslo Street Food har et høyt fokus på bærekraft og samfunnsansvar. Restaurantene bruker lokal mat og gjenvinnbare materialer, og selskapet streber etter å redusere avfall og energibruk.

Oslo Street Food ønsker å sikre et etisk arbeidsmiljø for alle som er involvert i selskapets virksomhet, det være seg egne ansatte, restaurantenes ansatte og ansatte hos leverandører og forretningspartnere.

Selskapet har utarbeidet retningslinjer og rutiner for å kontrollere og avdekke avvik fra ovennevnte mål.

Selskapets ansatte har alminnelige lønns- og arbeidsvilkår. Arbeidsmiljølovens krav til arbeidstid, skriftlig arbeidskontrakt, fast ansettelse mv. er overholdt.

Arbeidsforholdene for restaurantenes ansatte kontrolleres gjennom dialog med eierne. I tillegg gjennomføres det jevnlig befaringer. Eventuelle negative avvik vil følges opp med nærmere undersøkelser og dialog med virksomhetene.

Arbeidsforholdene hos leverandører og forretningspartnere kontrolleres gjennom brev til de ulike aktørene hvor disse bes om å svare på en rekke spørsmål som er egnet til å avdekke avvik. Dersom det avdekkes risiko for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, vil selskapet iverksette tiltak for å rette, stanse og/eller redusere den negative påvirkningen. Dersom det ikke er mulig å redusere den negative påvirkningen, vil selskapet avslutte sitt samarbeid med vedkommende leverandør eller forretningspartner.

5.    OPPLYSNINGER OM RISIKO

5.1.        Oslo Street Foods arbeid med aktsomhetsvurderinger

Før Oslo Street Food ble omfattet av åpenhetsloven den 1. januar 2024, oppdaterte selskapet styrende dokumenter og utarbeidet en plan for etterlevelse. Dette ble forankret i ledelsen. I arbeidet med åpenhetsloven har selskapet basert seg på OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv.

Aktsomhetsvurderingene er utført i henhold til åpenhetsloven § 4 med bistand fra advokat.

Selskapet har foreløpig ikke funnet det nødvendig å besøke leverandører eller forretningspartnere, jf. nedenfor om risiko. I den grad det avdekkes reell risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold hos leverandører eller forretningspartnere, vil det gjennomføres befaringer. Restaurantvirksomhetene har man løpende dialog med og godt innsyn i.

5.2.        Oppsummering av risiko og tiltak

5.2.1.           Leverandørkjeden - varekjøp

Ettersom restaurantene bruker lokale matvarer anses risikoen for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold hos leverandør av matvarer for å være lav. Selskapet følger opp at restaurantene man leier ut og samarbeider med har anstendige arbeidsforhold.

Drikkevarer er kjøpt inn fra større distributører som selv har foretatt risikovurderinger i henhold til åpenhetsloven. Det antas derfor at risikoen for brudd hos leverandører av drikke er lav.  

5.2.2.           Andre forretningspartnere

Selskapets forretningspartnere er utleier av lokalene hvor selskapet driver sin virksomhet, virksomheter som tilbyr renholdstjenester og restaurantene som leier lokaler i Oslo Street Food.

Utleier har selv foretatt risikovurderinger. Utleier har dessuten få ansatte. Det antas derfor at risikoen for brudd hos utleier er lav.

Utleier står for renovasjon av lokalene. Selskapet har innhentet bekreftelse fra utleier om at utførende håndverkere har anstendige arbeidsbetingelser.

Renholdstjenester er innkjøpt fra norske virksomheter. Generelt kan risikoen for brudd hos norske virksomheter antas å være mindre enn hos utenlandske virksomheter. I tillegg er renholdstjenester innkjøpt fra virksomheter som selv har foretatt risikovurderinger. Risikoen for brudd antas derfor å være lav.

Selskapet har foretatt en risikovurdering av om de ansatte i restaurantene har anstendige arbeidsforhold, særlig med hensyn til arbeidstid og lønn.  De ansatte har alminnelige lønns- og arbeidsbetingelser.

6.    VIDERE ARBEID

Oslo Street Food arbeider kontinuerlig med å forbedre prosessene knyttet til ivaretakelse av grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet, leverandørkjeden og hos forretningspartnere. Vi vil i vårt videre arbeid med åpenhetsloven legge til rette for en helhetlig og integrert prosess der aktsomhetsvurderinger utføres regelmessig og koordinert sammen med tilgrensende vurderinger i egen virksomhet og av tredjeparter. Oslo Street Food vil gjennomføre dette slik at grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold gis prioritet og blir ivaretatt kontinuerlig.

For å avdekke potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold vil Oslo Street Food fortsette med jevnlig oppfølging av leverandører og forretningspartnere, og løpende vurdere om det er behov for å gjennomføre besøk og/eller risikobaserte revisjoner.

Dersom Oslo Street Food oppdager negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold vil det gjennomføres konkrete vurderinger og iverksettes adekvate og forholdsmessige tiltak for å stanse og/eller begrense de negative konsekvensene. Dette gjelder uavhengig av de rettslige implikasjonene slike tiltak måtte medføre og hvorvidt forholdet faktisk representerer en lovovertredelse.

For å redusere risiko for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold vil vi fortsette å undersøke muligheter for å øke vår påvirkningskraft mot leverandører og forretningspartnere.